Home » , » Serapuh Arang (2010)

Serapuh Arang (2010)


Seorang ibu yang gigih, lakonan Khatijah Tan, telah bekerja selama 30 tahun di sebuah kilang arang untuk menyara dua orang anak lelakinya setelah kematian suami. Anak sulung, Yusuf sanggup berhenti kerja di bandar untuk menemani ibunya sambil bekerja di kilang arang yang sama. Anak kedua, seorang kontraktor yang kerjanya hanya menuruti kemahuan isteri, bekas penari kelab malam.Si abang menyerahkan wang gajinya untuk disimpan oleh si ibu sebagai persediaan perkahwinan dengan Nor, teman sekerja di kilang arang.. Malangnya, secara diam-diam, si ibu telah menyerahkan sebahagian wang berkenaan kepada si adik kononnya atas dasar pinjaman.

Konflik berlaku apabila tarikh perkahwinan kian hampir dan Yusuf mempersoalkan tindakan si ibu.Elemen kebetulan selalu sahaja digunakan bagi mewujudkan konflik. Nor, tunangan Yusuf, ialah bekas kekasih si adik, manakala Maria, isteri si adik, pernah menjalin hubungan dengan Yusuf. Si adik memiliki banglo dan kereta mewah, tetapi hanya tahu balik kampung memerah wang si ibu dan si abang yang hanya pekerja kilang!

Si ibu yang naif hanya berulang-ulang kali melafazkan bahawa dia memberi kasih sayang sama rata , walhal dia sekadar mahu melindungi perangai buruk si adik. Si abang yang banyak berkorban berasa tidak diumpamakan. Si adik terus mengambil kesempatan.

Klimaks drama bermula apabila si adik termakan hasutan isterinya hingga tergamak hendak membunuh abang kandungnya. Malangnya tusukan senjata terkena si ibu. Sekali lagi kebetulan berlaku, si isteri terpijak benda bergolek, lalu tertusuk senjata yang sama. Penghujung begini memang sudah dijangka dalam drama Melayu. Sesuatu yang bagaikan dibuat-buat. Namun tak apalah, ia tetap berjaya meraih simpati penonton walaupun memualkan. Cumanya mesej Hari Ibu yang sepatutnya menjulang peranan seorang ibu hilang entah ke mana. Ibu tidak sepatutnya dipaparkan mati dalam keadaan yang tragis begitu. Ibu perlu dilihat sebagai insan yang amat istemewa di mata anak-anaknya. Bukan disakiti hatinya apatah lagi sampai dibunuh begitu.

TONTON

POP

Popular Posts

Blog Archive

 
Copyright © 2014 Malay Tonton Tube
Blogger Templates